Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.04.2019 02:24 - Решението на България за закупуване на нови бойни самолети – безкрайно закъсняло
Автор: valentint Категория: Политика   
Прочетен: 451 Коментари: 0 Гласове:
0



Закъснялото действие носи повече вреди,отколкото бездействието
Невежеството,тъпотата и пълното неразбиране на спецификата на военното дело като каиново клеймо бележат решенията на правителствата от този период”.
Това е определението на големия британски историк Питър Ч. Смит за „грижите” на всичките британски правителства към армията,флота и военновъздушните сили на Великобритания през периода между Първата и Втората световна война.
Спокойно,без да променим и дума,можем да ги отнесем към всички правителства,на всички демократични европейски държави за периода от падането на Берлинската стена до днес.
Само трябва да дооточним,че по отношение на риториката и делата на Българските управляващи определението е прекалено меко…
Днес,в края на 2018 г,след повече от двадесет години празни приказки,демонстриране на вопюещо невежество по отношение на военното дело на всички нива и лицемерно двуличие водещите Българската държава тръгват към сделка за купуване на американски изтребители за българската армия. Работната група по сделката предлага на правителството да започне преговори със САЩ за бойния самолет F-16.
С това решение според харчилите народни пари,вършейки нещо като работа според техните разбирания,политици и „експерти” обновяването на военновъздушните ни сили минава крачка напред. След като са разгледани трите предложения за купуването на боен самолет, работната група одобрила най-новата модификация на американския F-16. Останалите – шведските Gripen и европейския Eurofighter отпадат.
По-рано днес министърът на отбраната Красимир Каракачанов и министърът на икономиката Емил Караниколов внесоха в Министерския съвет доклад с резултатите за избор на нов нов многоцелеви изтребител за Военновъздушните сили.
Докладът е дело на междуведомствената експертна комисия и политико-военната група. Той съдържа обобщение на оценките и анализите на офертите, постъпили от страните-участници в процедурата.
"Основно сме се придържали към обективност и безпристрастност”-заяви ген. Цанко Стойков, командир на ВВС.
Според военният министър Красимир Каракачанов ще бъде грешка, ако докладът на работната група не бъде приет и правителството не започне преговори със САЩ за закупуването на F-16.
"Ако нулираме процедурата, след година и половина пак ще зацикли”, заяви военният министър Красимир Каракачанов.
Няма да цитирам какво казаха по повод на дългоочакваното събитие двамата по-високопоставени държавни мъже – бившия шофьор на военен самолет,сега изпълняваш функциите на конституционното недоразумение,родено в резултат на кръвосмесителна сделка в политическата каста,наречено президент на България,Кирил Радев и многопрофилния,всезнаещ и всеможещ пожарникар и бодигард,обединяващ функциите на вожд,хан и кавхан на българите Бойко Борисов.
Подобно на всички мои сънародници съм се наслушал на глупости през последните тридесет години…
Нека веднага изтъкна,че решението е правилно.Или по-точно,най-правилното възможно.
Първия проблем е,че то е безвъзвратно закъсняло.
Времето му за вземане беше преди двадесет години.От правителството на Иван Костов,когато се взе определящото решение за обвързването на Българската сигурност,с това и военното ни дело с НАТО.
На първо място защото ни се иска да мислим,че решението за влизане на България в НАТО,с последващо присъединяване към ЕС е част от цялостна концепция за развитието на страната,в това число и на въоръжените й сили,а не както толкова пъти в историята ни,конюктурен избор на политическата ни каста желаеща чрез него да осигури собственото си съществуване като един вид сатрап,привеждащ решенията на по-висшите атлантически и европейски институции върху местното население.
И наистина въпроса за закупуване на нови бойни самолети бе поставен в обществения дебат точно тогава.Практически в същия вид в който е и днес.Дори самолетите са същите като тогава.И преговорите за покупка са практически със същите контрагенти.
Общо взето и условията не са кой знае колко променени.Тогава както и сега благодарение на усилията и грижите на българската политическа класа,армията и още в по-голяма степен ВВС на България бяха доведени до пълна немощ и невъзможност да изпълняват каквито и да е военни (имам предвид наистина военни,тоест унищожаване на потенциалния противник,а не полицейски по своята същност от типа на охрана на обекти или антитерористична борба).То не бяха глупости като закриване на почти всички военни летища,премахване на най-модерните ни дотогава самолети за въздушен бой като Миг 23 и Миг 25 и безумни проекти от типа на модернизацията на безнадеждно остарелия като концепция Миг 19.
И на първо място най-голямата беля която някой може да направи на армията – прекъсване на предаването на тактически знания и умения между военните дейци.
Казано накратко през 1998 г. Българските ВВС бяха доведени до ниво 0 като военна сила и още са си там.
Единственото хубаво да достигнеш дъното е,че от там можеш да тръгнеш нагоре.Още повече след като си вече член на мощен военен съюз като НАТО,откъдето можеш да черпиш знания и идеи от най-добрите.Особено що се отнася за ВВС и ВМФ.
Класическия най-добър пример е Норвегия.Малката страна,с почти три пъти по-малобройно от на България население притежава ВВС които от години са много по-силни и добри от тези на уж големи държави като Германия,Италия или Испания,а лично според мен близки по възможности до тези на Израел,Франция и Великобритания.
Как са го направили?!
Просто е.
Норвегия просто е привързала военно въздушните си сили с най-добрите в света-американските.
И тук не става толкова дума за придобиването и оперирането с най-добрите и ефективните за момента оръжейни платформи,макар,че концепцията за развитието на ВВС на Норвегия гарантира и това.
Те,заедно с Великобритания,например са първите,които заедно с ВВС на САЩ ще усвояват новия,от 5-то поколение,масов ударен и изтребител Ф-35.Още през април 2017 те получиха първите три. Планира се между 2018 и 2024 г. Норвегия да получава от САЩ по шест самолета F-35 на година.Първата ескадрила ще влезе в бойна готовност още през 2019 г.Плановете са от същата 2019 г. F-35 да започнат да охраняват норвежкото небе.А ескадрилите да станат 4 с общо 54 Ф-35 със срок на експлоатация поне до 2054 година.
Как ви звучи това на фона на българските спорове дали да купим десет или 12 самолета?
Лично на мен последното не ми звучи никак.Или поне не го разбирам.Или още по-точно не мисля,че говорещите тези неща,включително бившия шофьор на боен самолет Радев разбират нещо от авиация.10 или 12 самолета не правят дори най-малкото възможно боеспособно въздушно съединение – ескадрилата.За да имаме поне една пълноценна ескадрила трябват най-малко 12 машини в постоянна бойна готовност,плюс 2 или 3 в резерв заради ремонти и техническо обслужване,плюс поне 2 спарки (двуместен вариант за инструктор и пилот) за обучение на летателния състав.
Това е тоталния минимум за военно съединение,а 10 или 12 еднотипни машини е състав като за демонстративна ескадрила.Чието предназначение е участие в паради и авиошоута
Но да продължим за Норвежките ВВС.Защото те явно знаят основната военна аксиома-Едно оръжие или оръжейна система е точно толкова добро и ефективно колкото са стратегията и  тактиката за използването му.
Така е от зората на военната история.Тактиката е тази която определя вида и характеристиките на всяко оръжие.Римските гладиус и пилуум не изглеждат като оръжието което лично аз бих искал да имам в двубой в сравнение келтския меч например,но за кохортната тактика на римската армия те са най-доброто и военната история го доказва.
Същото,дори в още по-голяма степен важи за авиацията и флота.

Част 1 от 3
авторско мнение на Валентин Тодоров





Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: valentint
Категория: Политика
Прочетен: 1512299
Постинги: 274
Коментари: 33
Гласове: 37
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930