Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.12.2015 20:44 - Глобалния потребител или живот между „Черния петък” и „Коледната лудост”
Автор: valentint Категория: Политика   
Прочетен: 476 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 25.11.2019 22:36


Глобалния потребител или живот между „Черния петък” и „Коледната лудост”

Както всяка година и през 2015 „Черният петък“ беляза нови върхове в потребителската лудост. Опашки пред моловете и хипермаркетите,блъсканици пред и през вратите,скандали и налагащи се с чанти възрастни и не толкова възрастни дами…

Нищо различно от традицията на месианската потребителска култура изнесена от Америка по света наред с религиозното лицемерие,популярната масова култура,долара и „политическата коректност”.Все пак това е Денят,в който магазините в САЩ продавали толкова много,че стандартното червено мастило свършвало и трябвало да дописват в счетоводните тефтери с молив.Това се случвало някъде през по-миналия век,според официалната,както винаги според „политическата коректност” неподправена и неманипулирана версия на историята.

Митът за „Черния петък“ е основополагащ за консуматорското общество, в което хората живеят, за да купуват. В този ден в много страни по света започва сезонът на коледните намаления по магазините.Това е денят на големите продажби за бизнеса.И спестяването от него на огромни складови разходи.

Отскоро новата икономическа сила Китай изпревари САЩ в потребителската треска с техния си „Ден на самотните сърца“ на 11 ноември,но в глобален мащаб „Черният петък“ все още запазва първото си място в сърцата на потребителите и продължава да бъде пътеводен семафор на Западната цивилизация.

Хората се нареждат на опашки в малките часове на нощта или спят пред магазините, за да се влеят в полудялата тълпа, искаща да купи с намаление надценени продукти, която ще нахлуе при отварянето на вратите на търговските центрове. Това е емоцията на „Черния петък“. Може да се сравни с преживяването по-време на футболен мач,с бой между агитките или с бурните антиправителствени и антипатрициански демонстрации в градовете на „най-добрия от всички възможни светове”.Народните маси изпускат напрежение достатъчно да захрани краткотрайна Трета Световна война…

Истината за „Черния петък“ обаче е малко по-различна от общоприетия и наложен ни мит.Това  название се използва за първи път през 60-те години на XX век във Филаделфия и няма нищо общо с пазаруването.

Името е измислено от полицията заради хората,задръстили пътищата и новопостроените в САЩ магистрали за да се приберат при семействата си за „Деня на благодарността“ и множеството катастрофи и задръствания във въпросния петък. Потребителският мит е създаден по-късно,от рекламната индустрия,както и почти всичко в съвременния ни свят.

Дисни и Кока Кола измислиха Коледа и Хелоуин за да си продават стоката.Рекламните агенции на същата Кока Кола измислиха и семейната любов за да продават кафявата напитка.Самсунг направи света цветен.Със стотици милиони непосилни да бъдат различени от различаващото едва около 2000 оттенъка човешко око,но продаващо екраните му цветове.Майкрософт създава единствената истинска реалност,тази на виртуалността. Гугъл знае всички отговори на въпросите в нея.Любовта съществува единствено за да продава стоките на Тифани,Л.Ореал и Гучи.Секса е измислен от създателите на Шампанското и производителите на козметика.Спорта съществува за да рекламира Найк и да продава фармация.Земята,моретата и планините съществуват единствено заради Томас Кук и другите туристически агенции.Медиите са само платно за прожекции на реклами.Мъжеството,гордостта и честта са безполезни,ако отказват да консумират Шампанско,да се бръснат с Жилет,да се мажат с Нивея,да карат Ферари и да се обличат от Армани.

Изкуството може и да е вечно,но от края на 80-те естетическите критерии и създавания чрез обучение и опит вкус бяха убити за да може да тържествува корпоративната печалба.Истинския естетически вкус е порок,защото той не продава филмите на Холивуд,чиклетите или поп музиката Каква е ползата за държащите авторските права и разпространителите на филми от естет,който смята,че от произведените под бранда на предградието на Ел Ей през последните 25 години повече от 10 000 филма само два,”Добри момчета” на Скорсези и „Няма място за старите  кучета” (не зная защо в България са превели така „No Country For Old Men”,но нали те държат авторските права) на братя Коен са истинско,заслужаващо да се гледа изкуство.Та нали те са изхарчили близо 2 трилиона долара за производството им и корпоративния им апетит иска поне двойна печалба.(Всъщност печалбата за този период на замесените е повече от четворна,но кой в съвременния свят се интересува от цифри и смятане.Освен корпорациите разбира се).И какво щеше да правят бедните Роуландс или Мадона,техните агенции,издатели и разпространители ,ако образования ценител с вкус би отказал да купи книгите на първата или песните на втората с нелогичния аргумент,че първата не може да пише,а втората да пее. Ко се интересува от естетика.Според която жените не могат да пишат,рисуват или да творят музика и няма нито един пример който да опровергае с естетически аргументи това..Нали не мислите,че образования мелемон може да смята рапа и хип-хопа за музика?

Не,времето на разбиращия,знаещ и различаващ стойностното от ерзаца потребител изтече.Той е толкава необходим на днешния свят,колкото и динозаврите.

Но все пак е интересно  как този тип хора са виждали света преди появата на консуматорското общество?

През не толкова далечната 1965 г. подкомисия в Сената на САЩ прогнозира, че в резултат на увеличаване на производителността на труда от автоматизацията и "кибер нацията" - с други думи, компютърната революция - американците ще работят само около 20 часа на седмица през 2000 година, и ще почиват със седем седмици повече.

Реалността не оправдава тези очаквания. През 1991 г. средният американски работник вече работи със 163 часа повече годишно, отколкото през 1973 г.В много семейства започват да работят и двамата родители.Но и това вече не стига.Времената в които един работещ мъж можеше да построи или купи собствен дом,да издържа гледащата трите или повече деца съпруга и да плати образованието на наследниците си изглежда толкова далечно,колкото и продавания от „Стандарт ойл” за 11 цента за галон чист бензин.

Трябва да се отбележи, че повишаването на производителността на труда е придружено с увеличаване на употребата на енергия и реално е свързано с повече труд, а не само с по-голяма ефективност. Новите технологии позволяват на работниците да вършат повече работа и то по-бързо. Работното време е по-изтощаващо, докато ожесточената конкуренция за трудовите позиции прави процеса още по-стресиращ.

Повишаването на производителността означава и че потребителите вече изпълняват различни задачи, които преди са им били предлагани под формата на услуги. От записване на резервации за самолетни билети до наливане на бензин от автоматизирани колонки.

Защо вместо да намалява,работното време в САЩ и носещата се по същия коловоз Западна цивилизация постоянно расте през последния половин век? През 100-те години развитие след Гражданската война в САЩ,инициираната от нейните резултати  промишлена революция в Америка и Европа,американските работници и техните европейски другари извоюват множество привилегии, включително и по-малко работни часове седмично.

На 1 май 1886 г, половин милион работници изпълват улиците на големите градове в Америка, за да искат осемчасов работен ден.И до днес света празнува този ден. А по време на Голямата депресия бизнесът въвежда 30-часова работна седмица.

До Втората световна война по-високите заплати и по-краткото работно време са основни изисквания на световното работническото движение.По-точно на тази част от него която не е победила във „Световната пролетарска революция”.Спечелилата в Русия част има други задачи и цели.Например да занесе „светлото бъдеще” до всички угнетени трудови маси.Но това е друга тема…

Да продължим с основната.Тази за Западната цивилизация.А там  след войната заплахата от покачване на безработицата намалява. В следвоенната ера, подпомогнато от телевизията и с целенасочените усилия на рекламната индустрия се ражда т.нар. "консуматорско общество". Очакванията за по-големи жилища и коли се увеличават.По-лесният достъп до кредит носи изобилие от материални блага на средната класа.

След 1980 г. средната работна заплата обаче започва да изостава от производителността. И не само в САЩ. Този процес се наблюдава навсякъде по света. Но това изобщо не разколебава консуматорите. Те продължават да купуват, вече за сметка на увеличаване на дълговете им.

По време на икономическия бум в края на 1990-те, американците работят повече дори от пословичните работохолици - японците.

Европейците поемат по различен път през втората половина на XX век. Подтикнати от силни и активни движения на трудещите се и социално-демократични политически партии, европейците превръщат по-голямата част от увеличената производителност в повече свободно време. Сега те работят само 80-85 на сто от времето, в което се труди средният американски работник. А в много страни в Европа хората се пенсионират по-рано, което прави разликата още по-голяма.

В САЩ, обичайни за Европа привилегии като платен отпуск по болест, отпуск по семейни причини и т.н. са непознати.

За американците, средният годишен платен отпуск вече е намалял до малко повече от една седмица.

Ваканцията все повече се превръща в привилегия на елита. Парадоксално, но американският опит показва, че колкото по-ниска е заплатата на работника, толкова по-малко вероятно е той да получи какъвто и да е платен отпуск.

Може би в този дисбаланс са заложени дългосрочните проблеми на американския трудов пазар и превръщането на много от американците в потребители, залепени за екраните на телевизорите във времето, когато не работят или не пазаруват.

Тук се намесват и новите технологии. Те не просто дават повече свободно време на хората, а отнемат работни места точно на тези, които формират средната класа. Най-евтиният труд не си струва разработването на роботи за извършването му. Така средната класа намалява и към нея във все по-голяма степен се числят хора с високо специализирани професии.

Но консуматорското общество вече е тук. Ние живеем в него, с неговите продукти с ограничен срок на ползване, свръх-експлоатация на ресурсите и ограничени ценности. Обществото, чиито идеал е потребителят, независимо, че въпросната личност често е силно задлъжняла заради покупките на неща, от които няма нужда, но които, според общоприетата представа, биха повишили социалния му статус като консуматор.

Ефектът за икономиката е катастрофален.Над 70 % от световните финанси не са обезпечени с каквато и да е стока.Целия свят живее на кредит с надеждата,че водещия сметките никога няма да се появи и да поиска да се разплатят.

Ресурсите на планетата бързо се изчерпват в търсене на постоянен и висок темп на нарастване на потреблението и производството.Водата не достига и за напояване и промишлени нужди трябва да се използва изискваща огромно количество енергия за опресняване и обезсоляване морска и отровена подземна.И то не в Сахара и Арабския полуостров,а в Калифорния,Западни Европа, Австралия и Източна Азия.А в Африка изобщо я няма…

Енергията е друга тема.Колкото повече нужда от достъпна и евтина енергия имаме толкова по-скъпи,неефективни и обусловени само от политическата конюнктура източници ни се натрапват и то с не пазарни,а диктаторски закони и решения.

И макар и скъпо огромна част от произведеното просто се пилее,тъй като съвсем целенасочено е нетрайно направено,а и хората нямат вопиюща нужда от него. Целта е производственият цикъл да не спира и дори да се ускорява,ето защо и потреблението трябва да расте постоянно. В това общество хората се надпреварват със самите себе си,в перманентно състезание,в което накрая няма печеливши,но пък има победители.

Каквито несъмнено ще се почувстват и успелите да изпразнят кредитните си карти по време на Коледните „намаления” живеещи за да купуват и потребляват.Затова се гответе отсега.Извадете спалните чували,пригответе си топлото бельо.Подплънки,ставни предпазители и каски също няма да са ви излишни в бойните действия в моловете и хипермаркетите.

Приятно пазаруване!!!

Валентин Тодоров

 

 

 

 






Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: valentint
Категория: Политика
Прочетен: 922427
Постинги: 225
Коментари: 18
Гласове: 16
Календар
«  Юли, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031